Bæredygtighed på skoleskemaet

Midt imellem New Yorks skyskrabere ligger The Battery Urban Farm – en grøn læreplads for indskolingsbørn, der bliver undervist i miljø, bæredygtighed og klimaforandringer.

Myldretiden er sat ind. Gule taxaer og færgen til Frihedsgudinden arbejder på højtryk, mens forretningsfolk tager en pause fra det hektiske storbyliv mellem blomstrende træer, legende børn og tamme egern.

I udkanten af parken står sorte rækker af muld og venter kun på, at foråret tager til, og frøene spirer. Det her er The Battery Conservancy, et 10 hektarer grønt areal i bunden af Manhattan. Et åndehul midt i den store, pulserende by. Her åbnede The Battery Urban Farm i 2011 som en grøn læreplads for indskolingsbørn, der bliver undervist i bæredygtighed og landbrug for at være mere bevidste om miljøet og de klimaforandringer, vi står over for.

»Vi starter altid med at spørge børnene om, hvor mange der har været på en gård før, og det er meget sjældent, at størstedelen af klassen rækker hånden op,« fortæller Anna Scott Ellis på 26, som er parkens undervisningskoordinator. Sammen med en agronom underviser hun de mange skolebørn, som kommer for at lære om f.eks. vandets cyklus.

»De lærer ord som nedbør og kondensation, hvad betyder ordene? Ved at iagttage disse processer gennem undervisningen i parken ender dagen ofte op med, at vi diskuterer, hvad man gør i samfund, som ikke har vand,« fortæller Anna Scott Ellis.

Anna-Ellis

Et ungt initiativ

Selve projektet med et grønt haveareal som læreplads startede med en gruppe studerende fra Millenium High School, som savnede at have et udendørsområde og et sted at gro grøntsager. De kontaktede derfor parken og spurgte, om de kunne gøre det der. Parkens grundlægger, Warrie Price,

synes, det var en fantastisk idé, og sådan startede hele projektet, som derfor ligger under parken The Battery Conservancy. Projektet er støttet gennem private donationer og fondsmidler.

Gennem besøgene i parken skal en del af den daglige naturvidenskabsundervisning nemlig dækkes.

»De kunne lære det fra en bog eller se en lille film om det i skolen, men når først de interagerer med naturens processer, så opmuntrer det dem til at undersøge og stille spørgsmål til noget, der for indskolingsbørn udgør et stort og komplekst emne. De spiser det, de dyrker, og de er udenfor, og forhåbentlig tager de det med ud i byen.«

Der er skoleklasser forbi parken hver dag, men da det hele foregår udendørs i parken, så spiller vejret en stor rolle.

»Det er altid svært, for vi vil gerne have så mange børn udenfor som muligt, men hvis børn er udenfor, og det regner og er mudret, så hader de det og vender det til, at de hader at være udenfor og at være på en gård. Vi vil hellere have, at de har en positiv oplevelse, mens de er her.«

Men selvom dagen kan være fyldt med solskin, så er indstillingen til en dag udendørs ikke altid positiv.

»Vi havde en pigeskole her i går, og da de mødte op, lød der en masse: ‘Oh my god, det er jord, det vil jeg ikke røre, jeg har skoleuniform på, det er en dårlig idé.’ Men efter dagen var omme, så var de så begejstrede. De var dækket af jord, og de elskede det.«

Hensigten med projektet står stærkt. Børnene skal have en god oplevelse i naturlige rammer, hvor de kan få lov til at udfolde kreativitet og have fingrene i jorden på samme tid.

En ny skolekultur

Battery Urban Farm kører flere forskellige forløb. Klassen kan komme forbi til en endagstur, hvor de får lov til at så planter og tage sig af andres planter. Men et længere forløb med nogle af folkeskolerne i området består af, at førsteklasserne kommer forbi hver uge, og på den måde er det integreret i deres studieplaner og i undervisningen. Senere bliver alle grøntsagerne sendt tilbage til skolen, som bruger dem i kantinen.

»Så mens de har været hos os og gradvist spiser de grøntsager, de dyrker, så bliver det en stor del af deres skolekultur. Der er stigende interesse for vores forløb, og vi er nødt til at afvise børn, der vil på besøg, fordi vi ikke har pladsen eller personalet, det er ret hårdt,« siger Anna Scott Ellis.

Parkens arealer er allerede blevet udvidet en del, siden projektet startede i 2011, men Anna Scott Ellis er håbefuld og tror på, at de efterhånden vil overtage hele parken.

»Hvis ethvert barn deltager i at plante og dyrke noget og prøve nye ting, så vil det ændre en masse. Ikke kun deres karakterer vil blive bedre, fordi de har haft hænderne i jorden og virkelig forstår det og dermed klarer sig bedre, men det hjælper også på ting som overvægt og mangel på motion, og det eneste, der skal til, er at have en have i skolen,« siger Anna Scott Ellis og tilføjer:

»Gennem arbejdet i haven udvikler børnene et kærlighedsforhold til projektet, som de kan forbinde deres ungdom med, se sig selv i, og som senere kan få dem til at tænke i et større perspektiv.«